7 aanbevelingen om toeristische bestemmingen slim te maken

Toeristen bezoeken allerlei bestemmingen, maar nog altijd weten we nog maar heel weinig over de toeristen zelf. Waar komen ze vandaan, wat doen ze, wat geven ze uit en wat vinden ze leuk? Om dit te weten te komen is het van belang om data en informatie goed op orde te hebben.

Hoe maak je toeristische bestemmingen slimmer?

Namens ETFI werk ik bij DataFryslân als programmaleider Toerisme & Recreatie. Daar houd ik mij bezig met deze datapuzzel. In deze blog geef ik 7 aanbevelingen hoe je toeristische bestemmingen slimmer zou kunnen maken.

1. Statistieken upgrade
Verbeter bestaande statistieken door deze op een lager niveau dan alleen het provinciale niveau beschikbaar te krijgen.

2. Kwantitatieve basis
Zorg voor een kwantitatieve basis waar patronen op grote schaal helder worden. Hierdoor krijg je inzicht op een orde van grootte, toeristische bewegingen over tijd en ruimte en bestedingspatronen. Denk aan telefoondata, transactiedata, GPS data, Google Analytics, drukte apps.

3. Kwalitatieve verdieping
Zoek de kwalitatieve verdieping zoals informatie over motieven, activiteiten of waardering. Dit kun je doen door onderzoek op de kleine schaal van de bestemming zelf. Maak hierbij, waar het kan, gebruik van de frisse en kritische blik van studenten.

4. Online bronnen
Experimenteer met ‘nieuwe’ online bronnen zoals AirBnB, TripAdvior, Twitter, satellietbeelden, foto’s of video’s.

5. Nieuwe technieken
Werk met nieuwe technieken zoals webscraping, geautomatiseerde tekstanalyse, modelleren, trainen van neurale netwerken middels Machine Learning en Deep Learning. Probeer zaken zoveel mogelijk te automatiseren.

6. Samenwerking is key
Werk structureel samen bij het verzamelen van data, zodat je kan benchmarken tussen bijvoorbeeld verschillende gemeenten. Hierdoor kun je van elkaar leren, hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden en kun je zien hoe een ieder het doet ten opzichte van ander.

7. Horizontale- en verticale samenwerking
Werk naast horizontaal ook verticaal samen. Leer van wat op andere schaalniveaus (provinciaal, nationaal, internationaal) wordt bedacht en ontwikkeld.

Mist u een belangrijke aanbeveling? Laat het me weten, zodat ik deze lijst kan updaten. 

1 å

Stel uw vraag aan Jasper

Jasper is expert op het gebied van datawetenschap in toerisme.