6 tips om meer bezoekers naar kleine kunstmusea te trekken

Kleine kunstmusea hebben de afgelopen jaren veel moeite gedaan om bezoekers aan te trekken en inkomsten te genereren. Deze blog biedt u, als vertegenwoordiger van een kunstmuseum, talrijke toepasbare aanbevelingen en enkele recente voorbeelden die u kunnen helpen meer bezoekers te trekken.

Tip 1: Werk samen met andere musea

Om ervoor te zorgen dat musea meer bezoekers ontvangen, kunnen zij ervoor kiezen om samen te werken. Creëer een samenwerking met andere musea die een soortgelijk aanbod hebben of die zich richten op een tentoonstellingsonderwerp dat gerelateerd kan zijn aan uw museum. Kunstmusea kunnen bijvoorbeeld een themajaar organiseren over een kunstenaar waarvan objecten in verschillende musea worden tentoongesteld.

Voorbeeld: Vincent van Gogh jaar 2015

Verschillende Nederlandse musea (Van Gogh Museum Amsterdam, Kröller-Müller Museum, Noordbrabants Museum, Vincentre en Vincent van GoghHuis) werkten samen om het Vincent van Gogh jaar succesvol te maken. Het aantal bezoekers dat het Vincent van GoghHuis bezocht, steeg met 70% in vergelijking met voorgaande jaren.

Tip 2: Cross-sectorale samenwerking

U kunt ook samenwerken met andere musea om het aantal bezoekers te vergroten. Het eerder genoemde Vincent van Gogh themajaar bestond niet alleen uit samenwerkingsverbanden tussen musea. De bestemmingsmarketingorganisatie NBTC was ook betrokken om het themajaar te promoten. Daarnaast waren er activiteiten die plaatsvonden buiten de van Gogh gerelateerde musea.

Voorbeeld: samenwerking in de praktijk

De Keukenhof maakte bijvoorbeeld een zelfportret van de kunstenaar bestaande uit bloemen. Restaurants boden gerechten aan die geïnspireerd waren door de kunstenaar en er werden zelfs Vincent Van Gogh fietsroutes ontwikkeld. In 2015 bezochten in totaal 991.000 bezoekers Nederland naar aanleiding van het Van Gogh thema.

Tip 3: Zorg voor een doorlopende en effectieve marketing- en promotiecampagne

Musea moeten zich voortdurend bezighouden met een effectieve marketing- en promotiecampagne om bezoekers aan te trekken. Het is erg belangrijk dat musea de interesses van hun gewenste doelgroepen onderzoeken. Op basis van de onderzoeksresultaten kunnen tentoonstellingen gemaakt en aangepast worden.

Tip 4: Focus niet alleen op de vaste tentoonstelling

Het is aan te raden om uw museum niet alleen op vaste tentoonstellingen te richten. Biedt uw bezoekers ook randactiviteiten aan zoals:

  • Theatervoorstellingen
  • Educatieve activiteiten
  • Vakantieactiviteiten voor gezinnen met kinderen
  • Benader museumartiesten die kunst kunnen tentoonstellen gerelateerd aan de vaste tentoonstelling

Tip 5: Vertel het verhaal achter de objecten

Als musea een bredere doelgroep willen aantrekken, is het interessant om het verhaal achter het object te vertellen. Dit maakt de objecten niet alleen interessanter, maar het kan ook voor interessante discussies zorgen. Ook leren bezoekers de objecten beter begrijpen.

Tip 6: Maak uw museum veerkrachtig voor de toekomst

Er zijn trends en ontwikkelingen die hun invloed uitoefenen op musea. Recente technologische ontwikkelingen zoals augmented reality kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de traditionele tentoonstellingswijze verandert. Om musea voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen kunnen zij de scenarioplanning methode gebruiken. Door middel van deze methode kunnen er vier mogelijke toekomstscenario’s geschetst worden die gebaseerd zijn op trends en ontwikkelingen.

Wilt u meer aanbevelingen van onze museum expert?

Als u geïnteresseerd bent in meer aanbevelingen om bezoekers naar uw musea te trekken, kunt u contact opnemen met onze expert is museum studies Sandra Roorda.