Customer journey in Nederlandse binnensteden: Beste Binnenstad 2017-2019

ETFI ondersteunt de tweejaarlijkse verkiezing Beste Binnenstad van Nederland. Inmiddels zijn de 5 beste grote binnensteden en 5 beste middelgrote binnensteden van Nederland bekend gemaakt.

Onderzoek naar percepties van bezoekers en bewoners

Als jurylid geven wij advies welke stad eind november de titel ‘Beste Binnenstad 2017-2019’ mag voeren. Voordat we advies geven, nemen we de twee finalesteden uit beide categorieën onder de loep. Samen met studenten van Stenden Hogeschool en Hotelschool Den Haag betrekken we bewoners en bezoekers bij ons onderzoek.

Beleving van een binnenstad

Onder de bezoekers willen we de ‘touchpoints’ achterhalen. Dit is een belangrijk onderdeel van de customer journey. Deze klantreis maakt zichtbaar hoe klanten interacteren met een bedrijf tijdens het koop- en klanttraject. In geval van een binnenstad moet in kaart worden gebracht welke contactmomenten bepalend zijn om bezoekers te boeien en te binden.

Met ons onderzoek onder bewoners gaan we de ‘critical encounters’ analyseren. Dit houdt in:

  • Perceptie van bewoners ten opzichte van confrontaties met het toerisme
  • Manier waarop bewoners confrontaties met toerisme beleven
  • Hoe bewoners op confrontaties met het toerisme reageren

Met de resultaten vanuit de customer journey analyse kunnen de binnensteden de beleving van hun bezoekers verbeteren.

Studenten gezocht

Ben je student en wil je meewerken aan dit onderzoek? We geven graag meer uitleg over deze wedstrijd en het onderzoeksproject. Op basis van jouw bijdrage wordt het uiteindelijke jurybesluit gemaakt!