Sinterklaas en Zwarte Piet: uitdagingen van dekolonisatie

Elk jaar vieren we in Nederland Sinterklaas. Het is een feest dat vooral op kinderen gericht is. Tegelijkertijd hebben ouders ook veel plezierige herinneringen aan het feest. Ondanks het feit dat veel Nederlanders het feest met plezier vieren, wordt de discussie rond Zwarte Piet elk jaar heftiger. Heeft dit iets te maken met de Nederlandse dekolonisatie?

De controverse rondom Zwarte Piet

Een groep Nederlanders gelooft dat Zwarte Piet een racistische personage is. Dit omdat zijn gezicht zwart geschminkt is, hij krullend haar en grote rode lippen heeft. Deze groep Nederlanders wordt voor een groot deel vertegenwoordigd door nakomelingen van migranten uit de voormalige Nederlandse koloniën. Vanwege het feit dat Zwarte Piet het hulpje van Sinterklaas is en zijn kinderachtige gedrag dit racistische stereotype identificeert, zijn ze van mening dat de uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet moeten worden veranderd. Dit is tegenstelling tot de verdedigers van Zwarte Piet die de Nederlandse traditie van Sinterklaas willen beschermen. Zij zijn namelijk van mening dat Zwarte Piet niets met racisme te maken heeft. Eén van hun argumenten is dat Zwarte Piet een zwart gezicht heeft aangezien hij door de schoorsteen cadeautjes in de woningen brengt.

Het protest tegen Zwarte Piet werd gestopt

Het is zichtbaar dat de discussie rond Zwarte Piet elk jaar heftiger wordt. Een recente gebeurtenis waarbij een anti-Zwarte Piet protest werd tegengehouden is een voorbeeld hiervan. De bussen van de protestgroep werden op de snelweg tegengehouden door een pro-Zwarte Piet protestactie. Dit voorbeeld geeft aan dat de kloof tussen de twee groepen steeds groter wordt.

Analyse van Sinterklaastraditie door de geschiedenis van kolonisatie

Toen de voormalige Nederlandse koloniën zoals Suriname en Indonesië onafhankelijk werden verklaard, migreerden veel inwoners van deze landen naar Nederland. Dit moment in de geschiedenis wordt vaak 'dekolonisatie' genoemd. Het kan worden omgeschreven als het proces waarin voormalige koloniën onafhankelijk werden. Toch merken we dat het dekolonisatieproces nog niet is voltooid. Er zijn bijvoorbeeld nakomelingen van voormalige koloniën die zich buitengesloten voelen of die van mening zijn dat hun perspectieven op de koloniale geschiedenis worden genegeerd.

Het effect van dekolonisatie op musea

De Zwarte Piet discussie is hier een voorbeeld van. In deze discussie is zichtbaar dat de nakomelingen van migranten uit de voormalige koloniën zich buitengesloten voelen, omdat hun verzoek om het uiterlijk van Zwarte Piet te veranderen in veel delen van het land genegeerd wordt. De weerstand tegen deze verandering kan als een voorbeeld gezien worden waarbij de voormalige kolonisator nog steeds meer macht heeft dan de mensen uit de voormalige koloniën.

Wilt u meer lezen over het kolonialisme in de moderne samenleving en welke stappen musea kunnen ondernemen richting dekolonisatie? Houd onze website in de gaten en lees de volgende blog van onze museumstudie expert, Sandra Roorda.