De toekomst van e-HRM en kunstmatige intelligentie in toerisme en hospitality

Technologieën die Human Resource Management faciliteren, aangeduid als digitaal of elektronisch Human Resource Management (e-HRM), ontwikkelen zich snel. Relatief recent veroorzaakte de term kunstmatige intelligentie (AI) een nieuwe golf van potentiële technologische facilitering voor HRM. Voor toerisme en hospitality biedt dit nieuwe hoop om uitdagingen op het gebied van talentmanagement aan te gaan zoals het aantrekken en behouden van talent.

Speciale editie Journal of Tourism Futures

Maar zoals bij elke nieuwe technologische golf is voorzichtigheid geboden. Technologie lost zelf geen problemen en uitdagingen op. De manier waarop individuen, bedrijven en organisaties ervoor kiezen om het te gebruiken, kan helpen om deze problemen op te lossen. De gloednieuwe speciale uitgave van de Journal of Tourism Futures presenteert papers die een breed scala aan aan talentmanagement gerelateerde uitdagingen en vraagstukken voor de toerisme- en hospitality sector behandelen waarin recente technologische ontwikkelingen een rol spelen.

Uitdagingen voor talentmanagement voor toerisme en hospitality

De speciale uitgave draagt bij aan de kennis over hoe de toekomst van e-HRM en AI in toerisme en hospitality zich ontwikkelt. Er zijn veel meer op onderzoek gebaseerde inzichten nodig om de industrie te helpen beslissen om e-HRM en kunstmatige intelligentie toe te passen op een manier die duurzaam en verantwoord is.

  • Artikel 1 van Meijerink en Schoenmakers: laat zien dat online reviews op Airbnb positieve beoordelingen vertekenen. Dit is relevant voor talentmanagement aangezien online beoordelingen invloed hebben op prestatie-evaluaties.
  • Artikel 2 door Johnson, Stone en Lukaszewski: toont de potentie van e-HRM en AI aan voor werving en selectie in hospitality en toerisme. Het artikel waarschuwt echter dat de manier waarop dit door werknemers wordt ontvangen, invloed heeft op de resultaten van medewerkers en organisaties.
  • Artikel 3 door Dossena, Mochi, Bissola en Imperatori: presenteert een studie naar de relevante capaciteiten en competenties voor het gebruik van sociale media in hospitality. Deze zijn nodig om van sociale media een bron voor concurrentievoordeel te maken.
  • Artikel 4 van Njoku en Ruël: toont een ontwikkeld kader om de impact van kunstmatige intelligentietechnologieën op de betrokkenheid, het behoud en de productiviteit van medewerkers in hospitality te evalueren.
Lees andere onderzoeksartikelen en book reviews over de toekomst van toerisme in onze nieuwste speciale uitgave van de Journal of Tourism Futures.

Deze blog is geschreven door onze gastredacteur Huub J.M. Ruël, hoogleraar International Business en Global Talent Management aan de Hotelschool Den Haag.

Word lid van ons Journal of Tourism Futures

Ontvang nieuwe wetenschappelijk bewezen inzichten over de toekomst van toerisme direct in uw mailbox.

1 å

Stel uw vraag aan Ian

Ian is 's werelds enige professionele futuroloog die gespecialiseerd is in toerisme.