Bestemmingen als kantoorlocatie

Bestemmingen veranderen hun marketingstrategie en proberen toeristen aan te trekken door het aanbieden van coworking spaces. Deze nieuwe strategie is er niet alleen op gericht om een ​​bestemming als vakantieplek op de markt te brengen, maar ook om het gebied als een ​​tijdelijk kantoor te zien. Moeilijke tijden brengen verandering, innovatie en ook aanpassing met zich mee. Het doel van toerisme is bijvoorbeeld om uit het dagelijkse leven te ontsnappen of om voor een zakelijke bijeenkomst te reizen. Toch zijn deze opties door de pandemie beperkt en werden mensen gedwongen zich aan te passen en innovatief te zijn.

COVID-19 zorgt voor innovatie in zakenreizen: workation

Reizen naar een andere stad of land voor een zakelijke bijeenkomst lijkt verleden tijd. De pandemie bracht het bedrijfsleven vooruit op het gebied van digitalisering. Veel bedrijven en individuen hebben ingezien dat het niet nodig is om voor elke afspraak fysiek bij elkaar te zijn. Met verschillende online tools kunnen meetings met deelnemers op verschillende locaties worden gehouden. Voor bedrijven betekent dit dat medewerkers ’s ochtends deel kunnen nemen aan een meeting in Amsterdam en in de middag kunnen deelnemen aan een andere meeting in London. De mogelijkheden zijn eindeloos. Dit zorgt niet alleen voor een flexibeler rooster, maar bespaart ook veel reiskosten voor bedrijven.

Werken op afstand is de weg vooruit

Naast dat er steeds meer online wordt vergaderd, lijkt ook werken op afstand en thuiswerken de nieuwe norm. Het is de vraag of alle mensen naar kantoor terugkeren zodra de regels en voorschriften het toelaten. We hebben geleerd om vanuit huis te werken en virtueel met onze collega’s te communiceren. Maar we hebben ons ook aangepast aan de situatie en niet iedereen kijkt ernaar uit om fulltime terug te keren naar kantoor.

Digitale nomaden: het nieuwe normaal?

Rekening houdend met de mogelijkheden om online te vergaderen en op afstand te kunnen werken, veranderen de mogelijkheden voor bestemmingen. Veel banen hebben tegenwoordig alleen nog een stabiele internetverbinding nodig, wat leidt tot veel kansen op het gebied van kantoorruimte. In plaats van een dag naar Amsterdam te reizen voor een zakelijke bijeenkomst, waarom dan niet voor een maand of zelfs langer gaan? Coworking spaces zijn de toekomst en zelfs een hotelkamer kan een tijdje een kantoor worden. Deze levensstijl is echter niet nieuw. De term ‘digitale nomaden’ bestaat al sinds 1964 en door de aanpassing aan deze uitdagende tijden neemt het aantal digitale nomaden toe. Nieuw is de manier waarop bestemmingen en organisaties werken op afstand begrijpen, ondersteunen en vermarkten.

Overal werken stimuleert een nieuwe manier van zakenreizen

Elke maand een nieuwe kantoorlocatie kan de nieuwe norm van zakenreizen worden. De toeristische industrie past zich al aan deze vorm van zakenreizen aan en creëert mogelijkheden voor coworking spaces of hotelkamers als kantoor. Hiermee kunnen bestemmingen zich op een nieuwe manier vermarkten en een nieuwe groep toeristen aantrekken. Deze nieuwe manier van reizen voor werk biedt veel kansen, maar ook uitdagingen voor bestemmingen.

1 å