Coolhunters observeren trends en ontwikkelingen in de toerisme en vrijetijds-industrie

Strategische planning en scenario planning lopen als een rode draad door de Leisure Management en Tourism Management curricula. Het begint allemaal met het leren observeren van trends, ontwikkelingen en eventuele early warnings van nieuwe ontwikkelingen. Als zodanig worden eerstejaars Leisure Management studenten van NHL-Stenden door het European Tourism Futures Institute (ETFI) uitgedaagd om te kijken naar zulke trends, ontwikkelingen en early warning signalen door middel van het zogeheten coolhunting. Een term die is bedacht door Carl Rohde.

Drie indicatoren werden gebruikt om een kenmerk te bestempelen als ‘cool’:

Om precies te zijn moesten kleine groepjes Nederlandse en internationale studenten kijken naar kenmerken in een stad van hun keuze die zij:

  • Aantrekkelijk, spannend, verrassend en innovatief vonden;
  • Inspirerend naar klanten en andere bedrijven toe vonden;
  • Toekomstbestendig achtten: in de zin van winstgevendheid, groeiperspectief, resistent zijn tegen veranderingen in de maatschappij of veranderingen in consumentengedrag

Coolhunting magazines

Naderhand hebben de studentengroepen hun bevindingen in de vorm van een magazine gepresenteerd. Deze magazines werden door studenten zelf ontworpen. De twee beste magazines waren:

  • Groen. A green leisure lifestyle. Gepresenteerd door Marjolein, Daisy, Ayla, Yvette, Marethe en Sven – dit magazine werd geselecteerd uit alle magazines die door Nederlandse studenten waren ontworpen
  • Licere. The enhancing leisure magazine. Gepresenteerd door Anke, Fleur, Jane, Romy – dit magazine werd geselecteerd uit alle magazines die door internationale studenten waren ontworpen