Unieke tools voor onderzoek naar innovatieve verblijfsrecreatie

De verblijfsrecreatie op de Utrechtse Heuvelrug staat stil. Er zijn problemen met permanente bewoning en in tegenstelling tot andere vakantiebestemmingen een dalende waarde van het recreatieve vastgoed. Tijd voor verandering. Samen met CELTH zetten wij verschillende onderzoeksmethoden in om vitale verblijfsrecreatie op de Utrechtste Heuvelrug te garanderen.

Inzicht in doelgroep met customer journey mapping

Onze customer journey expert Maaike Bergsma deelde een preview van de onderzoeksresultaten van studenten van de Master in International Leisure and Tourism Studies van NHL Stenden Hogeschool. Zij waren net klaar met hun veldwerk onder verblijfsrecreanten op de Utrechtse Heuvelrug. Daarna bogen ondernemers en beleidsmedewerkers zich over een viertal doelgroepen voor de verblijfsrecreatie op de Utrechtse Heuvelrug. Zij analyseerden de klantreis van deze doelgroepen. Vervolgens onderzochten de deelnemers wat voor deze doelgroepen de Utrechtse Heuvelrug nu zo uniek maakt.

Eerste stappen van de customer journey

De doelgroepen werden omgezet in een persona waarbij de aanwezigen een omschrijving opstelde van de gebruiker als ‘echt’ persoon. Zo ontstond bijvoorbeeld het gepensioneerde stel Jan (72) en Mieneke (72) uit Woerden. Zij verbleven in een caravan en genoten al fietsend van de natuur. Ze boekten, nadat ze uitvoerig het internet hadden afgespeurd naar informatie, de vakantie via de telefoon. Dan wisten zij tenminste zeker dat het goed zou komen. Voor hen maakte de afwisselende natuur, de landgoederen en de kastelen de Utrechtse Heuvelrug uniek. Al zou het gebied volgens de deelnemers nog wel beter kunnen worden gebrand.

Neuromarketing in toerisme

De verzamelde informatie wordt gebruikt bij de uitwerking van de volgende stappen in het traject. Zo onderzoekt Marcel Bastiaanse (CELTH) door middel van neuromarketing (meten van hersenactiviteit) of de afwisselende natuur en kastelen positieve emoties oproept bij de Jan en Mieneke’s op de Utrechtse Heuvelrug. Want kloppen onze aannames wel? Door deze te meten, zijn we straks de sector de juiste producten en diensten aanbieden aan haar doelgroepen.

Klaar voor de toekomst met scenarioplanning

Daarnaast worden de komende maanden interviews en enquêtes afgenomen onder ondernemers en overheden om beter inzicht te krijgen in de huidige situatie. Vanaf oktober ligt de focus van het traject op de toekomst. Samen met ondernemers en overheidsinstanties gaan we middels scenarioplanning workshops ons voorbereiden op de toekomst.