Wat zou een historicus weten over de toekomst?

Vandaag de dag is toerisme niet meer wat het geweest is zo’n 100 jaar geleden. Of wel? In de nieuwste uitgave van de Journal of Tourism Futures, reflecteren Guest Editors Dr. Ian Yeoman en Professor Una McMahon-Beattie op welke manier het verleden vormgeeft aan de toekomst van het toerisme.

Reflecteren op de Grand Tour periode, Zuelow (2016) geeft aan dat:

‘There are similarities, an accretion of the past. Politics remain an important element of the story, even if in an altered way from when Queen Elizabeth I paid the best and brightest Britons to go abroad to learn about the neighbours. The notion that travel is good for you, that it will make you a better, more rounded person, is very much in play. As was true for spa- and beach-goers almost three hundred years ago, today people link health with leisure. Modern tourists maintain a desire to find the sublime and beautiful, even if they do not use those terms. Despite living in an age of Instagram, Twitter, and Facebook, postcards and other souvenirs still fill shops at major attractions and sightseers race to buy.’

Snelle groei van het toerisme

Er zijn overeenkomsten, maar de schaal waarop het toerisme vandaag de dag plaatsvindt verschilt nogal van vroeger. In 1950, vanaf wanneer statistieken werden bijgehouden, waren er 25 miljoen toeristen die een internationale vakantie ondernamen. Volgens het UNWTO ligt dat aantal vandaag de dag op 1,3 miljard en wordt er zelfs voorspeld dat dit aantal zal toenemen tot 1,8 miljard reizigers in 2030.

Vakantie ervaringen zijn nu nog maar een klik verwijderd

Terwijl toerisme in het verleden vanuit een West-Europees perspectief werd gezien als exclusief, vandaag de dag domineert de groei van het toerisme, en de toekomst van deze groei, in Azië de krantenkoppen. In het verleden was toerisme alleen voorbestemd voor de elite in de maatschappij, nu is het een ervaring voor bijna iedereen. Ofschoon de Grand Tour een thema was tijdens Victoriaanse dinertjes in Europa, zijn vakantie ervaringen van nu nog maar een klik verwijderd met een foto en een gedeelde ervaring op Facebook.

Futurologen kijken naar het verleden om de toekomst te voorspellen. In deze speciale uitgave van de Journal of Tourism Futures wordt het verleden in overweging genomen en overeenkomsten tussen het heden en de toekomst benadrukt.