Innovaties in methodes voor datavergaring voor toerismeonderzoek

Het vergaren van data is een essentieel onderdeel van ieder onderzoeksproject. In toerismeonderzoek wordt een breed scala aan methodes voor datavergaring toegepast. De methodes die worden toegepast zijn afhankelijk van het onderwerp of het project dat op dat moment wordt uitgevoerd. Het internet, technologische innovaties en nieuwe toepassingen maken het echter mogelijk om data te verzamelen op een meer creatieve en boeiende manier dan ooit tevoren.

Het versnellen van het dataverzameling proces met webcrawlers

In de afgelopen jaren is het internet een van de belangrijkste informatiebronnen geworden. Als we kijken naar datacollectie worden nieuwe technologieën zoals webcrawlers, of web bespieders, steeds meer toegepast. Webcrawlers zijn programma’s die gebruikt worden om op het internet te zoeken voor specifieke trefwoorden of zoektermen en om de verzamelde informatie in een datafile om te zetten. Het gebruik van webcrawlers versnelt het dataverzamelingproces enorm.

Het verzamelen van informatie

Smartphones worden tevens wijdverspreid gebruikt voor datacollectie. Mobiele etnografie instrumenten, zoals de “Experiencefellow”, worden gebruikt om bijvoorbeeld informatie te verzamelen met betrekking tot de klantervaring of klantreis. De app geeft deelnemers de  mogelijkheid om hun ervaringen vast te leggen terwijl zij op vakantie zijn, net als een digitaal dagboek. Foto’s, video’s en andere visuele elementen kunnen worden bijgevoegd. Aangezien de app ook de GPS-locatie vastlegt, kan de verplaatsing van respondenten in kaart worden gebracht worden en worden gemonitord.

Het verzamelen van waardevolle data voor toerismeonderzoek

Bovendien kunnen metagegevens van mobiele telefoons gebruikt worden voor het monitoren van bezoekerscijfers en bezoekersstromen met betrekking tot specifieke locaties en tijden. Vergelijkbaar met de anonieme mobiele data kunnen creditcard bedrijven en openbaar vervoer organisaties ook voorzien in waardevolle data voor toerismeonderzoek. Het gebruik van bijvoorbeeld drones en camera’s voor het analyseren van de ruimtelijke verdeling/spreiding van bezoekers is de laatste tijd ook populairder geworden.

De nieuwe technologieën veranderen de manier waarop data wordt verzameld in hedendaagse toerismeonderzoeken. Hoewel het scala aan mogelijkheden steeds groter wordt, zijn zorgvuldige afwegingen nodig voordat een datacollectie methode wordt gekozen. Er moet dan vooral gelet worden op de privacy van gegevens en veiligheidskwesties.

1 å

Stel uw vraag aan Bernadett

Bernadett kan u helpen met strategische bestemmingsontwikkeling.