Opkomende trends en ontwikkelingen in de laatste uitgave van de Journal of Tourism Futures

In de nieuwste uitgave van het tijdschrift verkennen wij verschillende toekomstdimensies met betrekking tot hun veelbelovende, verrassende of fantasierijke karakter. Het doel van de Journal of Tourism Futures is de laatste gedachtes met betrekking tot de toekomst te verspreiden. Zo gaat Preko’s studie over de toekomst van jongerentoerisme. Deze onderzoekt push-pull motieven en gedragsmatige intenties van jongere toeristen en hoe deze de fundering voor de planning en ontwikkeling van de toerisme industrie in Ghana vormen. Omdat jongerentoerisme (YT) wereldwijd wordt gezien als een nichemarkt, is het doel van dit artikel om de vooruitzichten van deze vorm van toerisme in een ontwikkelende natie te identificeren.

De toekomst van branding

Rai en collega’s artikel testen de toepasbaarheid van merkinteractie en waargenomen kwaliteitstheorie in de vorming van merkvertrouwen, en de impact van affectieve verbindingen en merkvertrouwen ten opzichte van intenties in de context van de Indiaanse gastvrijheidsindustrie. De studie onderzoekt tevens hoe de emotionele en ervaringsgerichte relatie met het gastvrijheidsmerk door consumenten ontwikkeld kan worden in opkomende economieën.

De lessen van duurzaamheid

Heslinga en collega’s artikel geven lessen ter overweging over hoe innovatie kan helpen om duurzaam toerisme in regio’s te faciliteren. Duurzaam toerisme is een veelbelovend concept voor een veerkrachtige toekomst van toerismebestemmingen. Echter, haar praktische implicatie blijven een uitdaging. Het artikel legt de nadruk op een toekomstbestendige regio, een benodigde strategische visie en leiderschap, strakke samenwerking tussen belanghebbenden is cruciaal en het toerisme financieringssysteem moet eerlijk zijn. Tevens ontdekten wij dat seizoensverlenging de kwetsbaarheid van een bestemming kan reduceren, en dat het op een duurzame en circulaire manier gebruiken van middelen kan helpen bij te dragen aan duurzaam toerisme. Als laatste zagen wij dat, wanneer toekomstige veranderingen worden bijgehouden, het werk nooit gedaan is: eens een voorloper betekent niet voor altijd een voorloper. Vanuit toekomstperspectief betekent dit dat voortdurende innovatie nodig is.

Technologie

Singh en Pallavi onderzoeken de toepasbaarheid van het technology acceptance model (TAM) om de wijdverbreide acceptatie en het gebruik van sociale media (SM) voor reisdoeleinden door Indische uitgaande reizigers tijdens hun reiscyclus te verduidelijken. Terwijl Shafiq’s artikel SERVQUAL gebruikt om de waargenomen servicekwaliteit van de Y generatie (Gen Y) en de effecten van hun tevredenheid ten opzichte van Maleisische hotelindustrie te meten. Ghalehkhondabi’s artikel beoordeelt huidige literatuur op het gebied van het voorspellen van de toerismevraag, waaruit op te maken is dat er een aanzienlijke groei in de ontwikkeling van hybride methodes te zien is.