Customer journey van de internationale toerist in Fryslân

De afgelopen 5 jaar is de sector toerisme en recreatie in een landelijke opmars. Hierdoor profiteren provincies van verschillende voordelen die dit met zich meebrengt. Fryslân plukt de vruchten vooral in sectoren als horeca en accommodatieverstrekking.

Belang van internationaal toerisme

In 2018 werd er 55% meer uitgegeven dan in 2012 en werd de totale som van toeristische uitgaven naar € 540 miljoen getild. Een belangrijke factor in deze stijging is het toenemen van internationale bezoekers, die samen verantwoordelijk zijn voor 15% van de totaal geboekte overnachtingen. Tussen 2017 en 2018 verdubbelde deze groep hun oorspronkelijke uitgave van € 110 miljoen. Hiermee bewijst de groep van aanzienlijk belang te zijn voor de ontwikkeling van toerisme, recreatie en alle belanghebbenden in de provincie Fryslân.

In kaart brengen van een toerisme persona

Nu het belang van de internationale toerist is belicht, verschijnt vanuit verschillende sectoren de interesse om deze toerist beter te kennen en te snappen:

  • Wie zijn de mensen achter deze groei?
  • Waarom kozen zij voor Fryslân?
  • Hoe hebben zij de provincie en haar scala ervaren?
  • Hoe laten deze gasten zich over Fryslân uit?
  • Waar laten zij zich over Fryslân uit?
  • Willen zij nog een keer terugkomen?
  • Waarvoor komen zij terug naar Fryslân?

Customer journey onderzoek

Wij begeleiden 3 groepen Leisure & Events Management studenten van NHL Stenden Hogeschool bij hun onderzoek over het in kaart brengen van de internationale toerist in Fryslân. Hier komen een hoop verschillende factoren bij kijken en daarom wordt de klantreis onderverdeeld in 3 processen met bijbehorende onderzoeksvragen:

  1. Voorfase: voordat de bezoeker zijn woonomgeving verlaat > Wat is onderdeel van de voorfase van internationale toeristen die Fryslân bezoeken?
  2. Tussenfase: de ervaringen zelf > Wat is onderdeel van de ervaringen van internationale toeristen die Fryslân bezoeken?
  3. Laatste fase: gedragingen die plaatsvinden na het verlaten van de bestemming zoals het evalueren en delen van het bezoek > Wat zijn de onderdelen die bij horen bij het evalueren en delen van reiservaringen van toeristen die Fryslân bezoeken?

Bent u geïnteresseerd om uw ervaring of expertise te delen? Neem contact op met de auteur van deze blog, onze assistent projectmanager Noël Middelhoek, voor meer informatie over dit project.

1 å

Stel uw vraag aan Yvonne

Yvonne kan de online marketingstrategie van uw toeristische organisatie optimaliseren.