4 post-corona innovaties in de toeristische sector

Hoe kun je het toeristisch product van een camping, museum of hotel-restaurant innoveren rekening houdend met de wensen van de toerist, de huidige corona-omstandigheden en met respect voor de omgeving? Onze toerisme expert Akke Folmer begeleidde samen met 8 collega-docenten 160 eerstejaars studenten Tourism Management van NHL Stenden bij deze opdracht. Daarmee hielpen ze vier toeristische ondernemers in Drenthe en Friesland.

Ideeën voor toeristische ondernemers in coronatijd

De constant veranderende situatie waarin we momenteel zitten, vraagt veel aanpassingsvermogen van toeristische organisaties. Aan het begin van de coronacrisis vroegen Camping de Bosrand, Watersportcamping Heeg, Hotel-Restaurant Bitter en Zoet en het Kazematten Museum de studenten om hen te helpen met nieuwe ideeën en innovaties voor de komende zomer. Aangezien studenten niet op bezoek konden komen, presenteerden de organisaties hun specifieke uitdagingen in een zelfgemaakte video. Daarna analyseerden de studenten de online zoektocht van de toerist met behulp van de klantenreis. Daarbij bekeken ze hoe goed de organisatie online te vinden was. Op basis van de plus- en minpunten die ze tegenkwamen, ontwikkelden ze toeristische productinnovaties.

4 innovatieve toeristische producten

Met oog voor haalbaarheid, creativiteit, duurzaamheid, geschiktheid voor de doelgroep, en potentie om meer toeristen te trekken, is het beste idee per locatie gekozen. In een online eindpresentatie met docenten, studenten en de organisaties werden de volgende winnaars bekend gemaakt:

Animated Soldier als museumgids
Voor het Kazenmattenmuseum werd het concept “Animated Soldier en 360 view” ontwikkeld. Deze soldaat kan meer jongeren aantrekken, omdat hij een leeftijdgenoot is. Hij vertelt het verhaal van de Kazematten vanuit zijn perspectief en hoe hij de Tweede Wereldoorlog heeft beleefd. Het idee sprak ook aan omdat het met geringe kosten en op korte termijn te realiseren valt.

Schatzoeken
Voor Watersportcamping Heeg werd een kinderactiviteitendag ontwikkeld, inclusief blote voetenpad, schatzoeken, zeilen, spelen in het water en een afsluitend kampvuur. De eigenaresse gaf aan dat ze verschillende ideeën van andere groepen ook gaat oppakken.

Fietsen naar een speelpark
Om Vlamingen naar de Camping de Bosrand in Oudemirdum te trekken, bedachten studenten een Hollandse fietstocht met stop bij Sybrandy’s speelpark voor de kinderen. Dit sprak de ondernemers aan, omdat ze hiermee een nieuwe doelgroep kunnen bereiken.

Kookworkshop voor kinderen
Voor Hotel-Restaurant Bitter en Zoet werd een kookworkshop voor kinderen ontwikkeld. Kinderen gaan eerst hun eigen voedsel oogsten in de moestuin van het Hotel Restaurant waarna ze aan de slag gaan met de ingrediënten. Lokaal eten, duurzaam, en leerzaam! De ondernemers sprak dit idee aan, omdat het allerlei facetten van hun bedrijf goed gebruikt en er een educatief element inzit.

De projecten kwamen tot stand via het Toerisme Collectief Fryslân, een initiatief van NHL Stenden Hogeschool en het toeristische bedrijfsleven. Wilt u ook een vernieuwende kijk op uw toeristisch product door samen te werken met studenten van NHL Stenden Hogeschool? Meld uw project aan bij onze toerisme expert Akke Folmer.

1 å

Stel uw vraag aan Akke

Akke kan u adviseren over hoe toerisme de band met de natuur kan versterken.